Oscar 2013

Mi-am facut un obicei sa vad in fiecare an filmele nominalizate la Oscar, la categoriile Cel mai bun film, Cea mai buna regie, Cel mai bun actor in rol principal, Cea mai buna actrita in rol principal, Cel mai bun actor in rol secundar, Cea mai buna actrita in rol secundar, Cel mai bun scenariu adaptat, Cel mai bun scenariu original si Cea mai buna animatie. La fel ca in fiecare an, dupa nominalizari, incep sa vad filmele propuse pentru permiul Acedemiei si sa scriu un articol despre cele pe care nu le vazusem pana acum si nu mai scrisesem despre ele.
In articol voi impartii filmele in 2 categorii: filme si animatii, iar la categori filme voi vorbii despre ele in ordinea vizionarii.

1. Beasts of the Southern Wild. Pelicula este noninalizata la 4 categorii: Regie, Film,  Scenariu adaptat si Actrita in rol principal.
Pana sa vad filmul, am crezut ca Life of Pi este filmul ciudat al anului. Filmul e altceva decat suntem obisnuiti sa se produca la Hollywood si de aceea mi-a placut mult. Din toate nominalizatile mi-ar placea sa castige la Cea mai buna actrita in rol principal.Quvenzhané Wallis  are 9 ani si este cea mai tanara noninalizata la aceasta categorie. Fetita e geniala si joaca un rol greu perfect. Filmul merita vazut pentru ea, dar si pentru poveste.Actiunea prezinta o comunitate uitata de lume aflata in Bayou Lousiana si lupta lor pentru supravietuire. Dupa fiecare ploaie mica insulita este acoperita de apa si pentu ca este construita o bariera care protejeaza tarmul principal de inundare, apa nu are unde sa se duca. E o drama impresionanata despre o fetita ce invata sa supravietuiasca si sa devina independenta la o varstra frageda.


2. Silver Linings Playbook. Filmul este nominalizat la 8 premii Oscar: Regie, Editare,Film, Actor principal, Actor secundar, Actrita principala, Actrita secundara si Scenariu adaptat.
Asta e filmul care mi-a spus ca cei de la Academie pot gresii. Eu nu inteleg cum un film ca asta poate primii atatea nominalizari. Nu e un film rau, dar nici o capodopera nu e. Eu il consider un film de dumica dupamasa. Scenariul e croit dupa calapodul de comedie romantica, calapod pe care il urmareste pas cu pas. De obice astfel de filme, create dupa acest model sunt nominlaizate la Zmeura, nu la Oscar. Poate pentru ca filmul e o drama si e facut dupa un model de comedie, a facut pe cei de la Academie sa il nominalizeze. Dar chiar asa? Roberd De Niro e groaznic in film, poate Jacki Weaver si-ar meirita nominalizarea, dar parca nici ea.
Nici povestea nu e cine stie ce: o poveste de dragoste intre doi oamnei considerati nebuni de catre societate si organele abilitate, doi oameni ce traiesc dupa regulile lor, un pic mai atipice, reguli ce i-au facut sa fie catalogati asa.


3. Les Miserables. Muzicalul este nominalizat la 8 categorii: Costume, Machiaz si Cuafura, Muzica, Productie, Mixare sunet, Film, Actor in rol principal si Actrita in rol secundar.
Adevarul e ca nu am mai vazut de mult un muzical asa de bun, poate de la Chicago incoace nu s-a mai facut asa ceva. Si nu spun asta pentru ca Mizerabilii a fost cartea mea preferata din copilarie, iar Gavroche personajul meu preferat, ci pentru ca filmul chiar e bun. Mai mult ca sigur v-a castiga la nominalizarile legate de muzica si costume, machiaz insa eu sper ca Anne Hahaway sa castige Oscarul. A crescut si a evoluat mult de la The Princes Diaries, la Diavolul se imbraca de la Prada, la Love and Other Drugs. Merita incurajata mult.
Muzicalul e spumos, are momente amuzante si actorii sunt alesi foarte bine. Stiu ca sunt multi ce nu pot privii un muzical, insa asta e foarte bine facut si chiar merita.


4. Moonrise Kingdom. Filmul e nominalizat la : Scenariu original.
Asta nu inteleg eu. Cum Playbook-ul vietii are 8 nominalizari iar asta numai una. I-as mai fi dat nominalizari la scenografie, regie, montaj.
Cand am vazut filmul nu stiam de cine e regizat si scris dar mi-a adus aminte de Fantastic Mr. Fox. Apoi am vazut ca e facut de acelasi tip.
Filmul nu are o poveste extraordinara: doi copii de pe o insula se hotarasc sa fuga impreuna pentur ca se saturaserasa fie considerati ciudati. Ceea ce e genial, e modul in care filmul e montat, filmat, regizat, editat. E un film de copii pentru oameni mari. Daca ati vazut Mr. Fox va dati seama despre ce vorbesc, are ceva al lui Wes Anderson.


5. The Impossible. Pelicula e nominalizata pentru Cea mai buna actrita in rol principal.
Am vazut filmul imediat dupa ce terminasem cu examenele, si s-a potrivit manusa cu ceea ce se intamplase in saptamana aceea. Filmul prezinta povestea unei familii spanione in timpul tsunami-ului din 2004, din Oceanul Indian. Putini stiu ca filmul este un film spanion si nu unul american si asta pentru ca actorii principali sunt americani iar filmul este realizat in engleza.
Dupa un examen la un curs la care jumatate de semestru am discutat despre tsunami si dupa o prezentare despre statiul lucrarilor de reconstructie a zonei afectata de cele doua evenimente (putini stiu ca zona a fost afectata de cutremurul si tsunami-ul din decembrie 2004 dar si  de un soc puternic ce a produs un alt val de tsunami, cateva luni mai tarziu). E un film impresionant, despre o poveste impresionanta. Eu zic ca e bine realizat si din punctul de vedere al inginerului: au prezentat foarte realistic valul de tsunami,e material didactic.
Recunosc, am plans de vreo cateva ori pe parcusul filmului. E foarte impresionant.


6. The Sessions. Nominalizat pentru Cea mai buna actrita in rol principal.
Ciudatel film. Imi aduce aminte, oarecum, de The Reader, dar doar din cauza relatiei de dragoste ciudate, ce se naste din compasiune. M-a impresionat Helen Hunt pentru rolul asta, mai ales ca la varsta ei s-a afisat mai tot filmul asa cum a lasat-o Dumnezeu.  E un film interesant, ciudat, pe care nu cred ca l-as fi vazut vreodata daca nu ar fi fost nominalizat la Oscar.  Dar asa sunt filmele independente, mai veridice. Si ma bucur ca astfel de filme sunt nominalizate si ca reusesc sa treaca de monopolul marilor case de productie.
Filmul este inspirat din eseul poetului Marc O'Brien si se pare ca este o poveste adevarata, inspirate din propia experienta.


7. Amour. Pelicula franceza enominalizata la 5 categorii: Regie, Film strain,  Film, Actrita in rol principal si Scenariu original.
Stiam de film de cand a castigat Palme d'Or-ul insa nu sunt un fan al filmelor castigatoare ale marelui premiu de la Cannes. Avem noi (europenii) boala sa facem filme despre nimic, bazate pe senzational nascut din mizerie. Asa am castigat si noi cu 4,3,2 - cu o poveste banala despre un avort intr-o perioada interzisa. Da, a fost un film bun, dar ciudat. Asa e si cu Amour, ce e de fapt un film austriac si prezinta viata unui cuplu de batrani, din momentul in care ea face atac cerebral si paralizeaza pe jumatate, pana cand moare. E depresiv, e ca si cum ti-ai vedea bunicii murind incetul cu incetul. De aia nu l-am vazut pana acum, dar acum trebuia sa il vad.


Continuam cu cele 4 din 5 animatii nominalizate la Oscar. Ceea ce mi-a placut anul asta a fost ca nu mai sunt animatii bazate pe mediu, ci pe povesti despre succes. Cam fiecare animatie merge pe aceasi tema: nu conteaza cat de jos esti, cu voita poti ajunge sus.

8. ParaNorman. Imi plac mult animatiile realizate cu tehnica stop-motion. Sunt acele animatii realizate din modele din plastilina ce siunt facute cadru cu cadru, mutand obiectul din plastilina.
Animatia prezinta viata lui Norman, un baiat ce poate vedea fantome. Din acest motiv este bataia de joc a colegilor de la scoala si nici familia nu il intelege. Insa, un blestem al orasului face ca el sa fie singurul care poate aduce pacea si asa devine eroul orasului.
Ca si  Fankenweenie, animatia este un horror pentru toate varstele. E dragut tare.


9. Wreck-It Ralph. Animatia Disney este una din cele mai originale animatii pe care le-am vazut. Protagonistul animatiei este personajul negativ dintr-un joc. Timp de 30 de ani este bajocorit si ocolit de colegii din joc si nu este invitat niciodata la nicio petrecere sau nimeni nu ii spune si lui: buna treaba azi. Daca el nu ar fi, jocul nu ar avea rost, insa toate celalalte personaje din joc in considera ala rau si dupa ce se termina ziua si toti sunt liberi. Asa ca Ralph pleaca in cautarea unei medalii, singurul lucru care l-ar face sa castige respectul colegilor de joc.
Astfel incepe o aventura intre presonaje din diferite jocuri, ce se plimba dintr-un joc in altul, atunci cand nimeni nu le joaca.
Mie mi s-a parut spumos tare. Are replici bune, amuzante si o poveste din care copii dar si oamenii mari, pot invata ceva. E preferatul meu la Oscar, insa sunt sigur ca o sa castige Brave.


10. Brave. Poveste tipc Disney: cu printese. E genul de animatie ce nu ma da pe spate (dar sunt un fan al anomatiilor - copilul din mine trebuie hranit) asa ca nu pot sa spun ca mi-a displacut pra tare. Ca orice film Disney (care are 3 nominalizari la Oscar anul asta) e plin de umor si de talc.
Deci Merinda a noastra e printesa mostenitoare a unui nou regat insa ea vrea sa fie libera, sa traga cu arcul si sa zburde de nebuna. Nu ii place cand mama ei o invata cum trebuie sa se poarte o domnisoara, o printesa si tot ce isi doreste e sa-si faca mama sa accepte lucrul asta. Alintata, face o prostie (nu zic ce) si asa ajunge sa inteleaga importanta mamei sale. Insa si mama incepe sa o inteleaga pe ea, asa ca se face un compromis si fiecare e fericit pana la urma,


11. The Pirates! Band of Misfits.
Animatia britanica este realizata in aceasi tehnica ca si ParaNorman, si planstilina e chiar mai primitiva un pic decat la animatia ameicana. Insa e o comedie spumoasa. Am ras in hohote cand am urmarit-o.  Capitanul Pirat isi doreste sa primeasca un premiu ca sa fie si el respectat in comunitatea piratilor. Asa, dupa ce il captureaza de Darwin, afla de un concurs de stiinte la care se hotaraste sa perticipe si sa castige premiul cel mare. Insa concursul este in Londra, unde Regina Victoria a declarat razboi piratior.
Implicatii istorice si mult umor britanic. O animatie simpatica foc.


Celalalte filme nominalizate la ctegoriile amintite, au fost prezentate in articole anterioare. Singurul film despre care nu am scris nici inainte si nici acum e The Master, nominalizat la 3 Oscaruri:  Cel mai bun actor in rol principal, Cel mai bun actor in rol secundar si Cea mai buna actrita in rol secundar. Daca stie cineva unde l-as putea vedea (si nu accept raspunsul la cinema- pentru ca in Japonia vine peste 3 luni), astept un comentariu sau un mesaj privat pe pagina de facebook a blogului.


Pe curand...

Comentarii

  1. Eu am vazut din toate doar Brave, cu nepoata mea, si zic ca e chiar reusit, dar am mai vazut si The Impossible. Insa din cate stiu eu actorii sunt cunoscuti pe piata americana, insa rolurile copilul cel mare si al tatalui sunt jucate de actori englezi iar actrita principala cred ca e de origine australiana, daca nu ma insel. Oricum eu cred ca The Impossible e facut exceptional, regizorul a surprins foarte bine starile. Vreau sa-l revad impreuna cu ai mei. E al doilea film din anul acesta, 2013, care m-a marcat si m-a transmis ceva dincolo de ecran, dupa Lincoln.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare